Networking – fakty i mity
W świecie biznesu często słyszymy, że „kontakty to podstawa”. Networking wydaje się prostym i skutecznym sposobem na nawiązywanie znajomości, które mogą otworzyć drzwi do kariery, nowych projektów, czy współpracy. Ale czy to na pewno takie proste? Jak podejść do networkingu, by rzeczywiście przyniósł prawdziwą wartość? Jak uniknąć pułapek i nie tracić czasu na przypadkowe spotkania?
Jako TechMine zorganizowaliśmy ponad 200 wydarzeń networkingowych dla przedsiębiorców, w których udział wzięło tysiące przedsiębiorców. Nawiązaliśmy liczne kontakty i mamy sporo przemyśleń na temat tego, czym dobry networking jest, a czym zdecydowanie nie.
W tym artykule podpowiadamy, jak z głową budować sieć kontaktów, dlaczego nie każdy networking jest skuteczny, i jak do niego podejść by wyciągnąć maksimum korzyści.
Networking – potęga czy mit?
Zacznijmy od podstawowego pytania: “Czy networking rzeczywiście może przełożyć się na sukces?”
Znane są przykłady, gdzie przypadkowe znajomości przekształciły się w wielkie biznesy. Założyciele Facebooka poznali się na studiach, Steve Ballmer trafił do Microsoftu dzięki znajomości z Billem Gatesem, a współzałożyciele UFC odnowili znajomość podczas szkolnej rocznicy. Takie historie działają na wyobraźnię i utwierdzają nas w przekonaniu, że właściwe znajomości mogą stać się przepustką do sukcesu.
Jednak te przykłady to wyjątki, które jak wiadomo, potwierdzają regułę. Często osoby stawiające pierwsze kroki w networkingu wierzą, że wystarczy „poznać właściwych ludzi”, a sukces przyjdzie sam. Ale to nieprawda. Networking nie jest magicznym kluczem otwierającym na oścież drzwi biznesu. W rzeczywistości, aby przyniósł efekty, warto wiedzieć, jak mądrze i efektywnie z niego korzystać.
Networking to nie tylko sprzedaż
Wielu ludzi podchodzi do networkingu z nastawieniem sprzedażowym: „Idę tam, by zdobyć klientów”. To podejście jest zrozumiałe, zwłaszcza na początku kariery czy działalności, kiedy brakuje pomysłów na inne metody ich pozyskiwania. Prawda jest jednak taka, że traktowanie networkingu wyłącznie jako narzędzia sprzedaży może przynieść dokładnie odwrotne efekty.
Na typowych wydarzeniach networkingowych można spotkać ludzi z różnych branż, mających odmienne potrzeby i cele, dlatego zanim uda się dotrzeć do kogoś, kto rzeczywiście może okazać się potencjalnym klientem, można stracić mnóstwo czasu na przypadkowe rozmowy. Nawiązanie kontaktu z kimś, kto teoretycznie pasuje do naszej grupy docelowej, też przecież nie oznacza wcale, że rozmowa skończy się transakcją.
Dlaczego sprzedaż podczas networkingu to pułapka?
Bo charakteryzuje się dużą przypadkowością. Trudno jest określić, kto dokładnie zapisał się na dane wydarzenie, a nawet często znając listę uczestników, którzy wezmą w nim udział nie da się przewidzieć, czy uda się zainteresować ich ofertą.
Ludzie przychodzą na spotkania networkingowe, by wymienić doświadczenia, a nie po to, żeby kupować. Natarczywe promowanie swojej firmy może przynieść odwrotny od zamierzonego efekt i skutecznie zniechęcić potencjalnych klientów.
No i nawet jeśli tych potencjalnych klientów uda się podczas takiego networkingu spotkać, to warto pamiętać o tym, że networking jako narzędzie sprzedażowe nie jest skalowalny. Nie należy liczyć na to, że pomoże w budowie powtarzalnej i mierzalnej sprzedaży. Sama rozmowa i wypicie z kimś kawy, to ciągle zbyt mało, żeby osiągnąć sukces.
Networking jako źródło inspiracji i nowych perspektyw
Czym więc naprawdę jest dobry networking? Przede wszystkim możliwością wymiany myśli, poznawania nowych punktów widzenia i inspiracji. To szansa na rozmowy, które mogą skłonić cię do refleksji i rzucić zupełnie nowe światło na twój biznes.
Networking może być też formą „ładowania akumulatorów”. Przebywając w grupie podobnych do siebie, przedsiębiorczych osób, można dostrzec, że inni też zmagają się z podobnymi trudnościami i dzięki temu złapać wiatr w żagle, który zmotywuje do dalszego działania.
Jeśli zainteresował Cię ten artykuł i chcesz dowiedzieć się więcej o networkingu, posłuchaj #7 odcinka podcastu Droga Przedsiębiorcy pt. “Networking – antyporadnik sprzedażowy” |
Jak Skutecznie Podchodzić do Networkingu?
Skoro sprzedaż nie jest celem networkingu, to jak podejść do niego efektywnie?
1. Zdefiniuj swoje cele
Zanim zdecydujesz się na udział w wydarzeniu networkingowym, zadaj sobie pytanie: “Po co tam idę?”, a następnie spróbuj odpowiedzieć, czy szukasz inspiracji, nowych znajomości, a może chcesz rozwinąć swoją sieć kontaktów w konkretnej branży? Jasne określenie celu pomoże ci lepiej zarządzać czasem i energią.
2. Stawiaj na jakość, nie na ilość
Networking nie polega na zdobyciu jak największej liczby wizytówek. Nie taki jest jego cel. Lepiej poznać trzy osoby, z którymi będziesz mógł rozwijać długoterminową współpracę, niż nawiązać setkę powierzchownych kontaktów.
3. Zadawaj pytania i słuchaj
Kluczem do udanego networkingu jest umiejętność słuchania. Zamiast koncentrować się na autopromocji, zadawaj pytania otwarte, które umożliwią rozmówcy opowiedzenie o jego doświadczeniach i wyzwaniach. Wszyscy lubimy opowiadać o sobie, a zrozumienie perspektywy drugiej osoby może otworzyć drzwi do przyszłej współpracy.
Zamiast pytać: „Czym się zajmujesz?”, spróbuj: „Co ostatnio było dla ciebie największym wyzwaniem w biznesie?”. Tego typu pytania pomagają otworzyć się rozmówcy, a tym samym lepiej go poznać.
4. Unikaj nachalnej sprzedaży
Jeśli będziesz próbował sprzedawać podczas networkingu, może się okazać, że ludzie zaczną cię unikać. Skoncentruj się na budowaniu zaufania. Gdy pokażesz, że zależy ci na wartościach, a nie tylko na transakcjach, pozostali uczestnicy spotkania będą chętniej z tobą rozmawiać.
5. Bądź autentyczny
Ludzie szybko wyczuwają sztuczność i manipulację. Dlatego bądź sobą i szukaj takich osób, z którymi masz autentyczną więź. Bycie autentycznym przynosi więcej korzyści niż nachalne próby nawiązywania kontaktów z każdym i za wszelką cenę.
Networking lokalny to zapomniany potencjał
Często zapominamy o osobach, które już znamy. Każdy z nas ma w swoim otoczeniu ludzi, którzy mogą okazać się kluczowi w rozwoju naszej kariery, czy biznesu. Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, ilu wartościowych ludzi masz w swoich kontaktach, ale z różnych powodów nigdy nie odnowiłeś z nimi relacji?
Być może ktoś z twojej przeszłości, kogo dawniej nie doceniałeś, teraz ma doświadczenia i umiejętności, które mogą okazać się cenne dla twojego biznesu? Warto rozważyć odświeżenie starych znajomości, zanim zaczniesz inwestować czas w poznawanie zupełnie nowych osób.
Networking a budowanie relacji – Czego Szukać?
Często słyszymy, że networking to budowanie relacji, ale nie każdy z nas rozumie czym jest prawdziwa relacja biznesowa. Pamiętaj, że sama znajomość nie wystarczy, by ktoś od ciebie kupił. Ludzie nie kupują od tych, których lubią, ale od tych, którym ufają, że dostarczą im wartościowe rozwiązania.
Najlepsze relacje to te, które opierają się na wzajemnym zaufaniu i zrozumieniu wartości, jakie wnosimy do biznesu drugiej strony. Dlatego buduj swoją sieć kontaktów z intencją wspierania innych, a nie z myślą o szybkim zysku.
Podsumowanie
Networking może być potężnym narzędziem, jeśli podejdziemy do niego świadomie i strategicznie. Nie chodzi o to, by gromadzić setki wizytówek, ale by poznać wartościowych ludzi, którzy mogą inspirować, wspierać i pomagać w rozwoju biznesowym i osobistym.
Pamiętaj, że networking to nie szybka droga do sukcesu, ale długofalowa inwestycja w budowanie zaufania i wartości. Zamiast koncentrować się na sprzedaży, stawiaj na rozwój, inspiracje i wzajemną pomoc. Dzięki temu będziesz mógł czerpać korzyści, które będą znacznie większe niż jednorazowa transakcja.
Jeśli zainteresował Cię ten artykuł i chcesz dowiedzieć się więcej o networkingu, posłuchaj #7 odcinka podcastu Droga Przedsiębiorcy pt. “Networking – antyporadnik sprzedażowy”