fbpx

KPI – 100 przykładów KPI | Jak je budować? Od czego zacząć? – ebook, pdf

KPI Kluczowe Wskaźniki Efektywności

"Jeśli nie możesz czegoś zmierzyć, nie możesz tym zarządzać." Peter Drucker

KPI - Kluczowe wskaźniki efektywności

Biznes musi opierać się na liczbach. Jednak w czasach zalewającej nas ogromnej ilości danych, dostepności rozmaitych technologii i narzędzi, dokonanie wyboru które dane zbierać i które analizować stanowi wyzwanie samo w sobie. Kluczowe wskaźniki efektywności (KPI - Key Performance Indicators) mogą dać istotną informację zarządczą, zmierzającą do poprawy efektywności i wyników biznesowych, z drugiej - jeśli źle dobrane - mogą zaciemniać rzeczywisty obraz sytuacji i sugerować błędne wnioski oraz obniżać efektywność.

KPI stanowią jedne z ważniejszych narzędzi zarządzania w organizacjach. W założeniu KPI mają ułatwić pozyskiwanie i analize informacji zarządczej oraz podejmowanie właściwych, wyedukowanych decyzji biznesowych. Gdy jednak popatrzymy na praktykę biznesową, okazuje się często, że przyjęte błędne KPI spowalniają projekty i skłaniają do niewłaściwych działań. Konsekwencją jest ogólne obniżenie efektywności organizacji, gorsza współpraca wewnętrz firmy jak i z partnerami i klientami na zewnątrz. Tymczasem prawidłowe określenie KPI powinno przybliżać organizację do osiągania strategicznie istotnych celów.

Dlaczego firmy potrzebują KPI?

  • Aby skupiały się na tym co jest najbardziej istotne
  • Aby miały możliwość uzyskiwania informacji zwrotnej o podjętych działaniach
  • Aby angażowały do działania właściwe osoby
  • Aby podejmować wyedukowane, poinformowane decyzje zarządcze
  • Aby zachować obiektywność w decyzjach i wnioskach biznesowych

Od czego zacząć rozważania nad KPI?

Dobrym punktem startu przy omawianiu KPI mogą być dobrze wyznaczone cele strategiczne firmy. KPI pełnią względem nich rolę służebną i powinny wskazywać nam postępy jakie czynimy w realizacji celów nadrzędnych. Strategia firmy będąca pochodną wizji, umożliwi nam wyznaczenie celów, a KPI pomogą nam moniotorować realizację tych celów na różnych poziomach organizacji.

Jakie powinny więc być KPI?

  • Proste
  • Aktualne
  • Istotne
  • Nadzorowane
  • Oparte o struktury
  • Klarowne

Co rozumiemy przez powyższe określenia? Rozwijamy w naszym e-booku o kluczowych wskaźnikach efektywności (KPI), który możesz pobrać tutaj.

Piszemy tam też o tym na co jeszcze warto zwracać uwagę przy wyznaczaniu KPI. Omawiamy rodzaje wskaźników biznesowych - KPI, KRI, PI, RI - podpowiadamy dobre praktyki. Dowiesz się też ile wskaźników będzie w sam raz dla Twojej organizacji. Poznasz model budowy wskaźników biznesowych oraz zapoznasz się za 100 przykładami KPI z podziałem na: sprzedaż, marketing, logistyka, e-commerce, obsługa klienta, contact center.

Poniżej przezentujemy po 5 przykładowych wskaźników z poszczególnych obszarów tematycznych. Więcej znajdziesz w naszym bezpłatnym e-booku, który możesz pobrać tutaj - KPI.

KPI Marketing:

  • Liczba zapisów do newslettera
  • Średni koszt pozyskania leada ze strony www
  • Liczba wypełnionych formularzy kontaktowych
  • Liczba rezygnacji z newslettera
  • Newsletter Open Rate

KPI E-Commerce:

  • Ilość odłon na jedną sesję
  • Średnia wartość koszyka
  • Średnia liczba sesji na użytkownika
  • Współczynnik konwersji z podziałem na kanały
  • Bounce rate

KPI Contact Center:

  • ABA (Abandon Before Answer) - procent połączeń rozłączonych przed odebraniem przez konsultanta
  • ACW (After Call Work) - średni czas przeznaczony na pracę po zakończeniu rozmowy (np. realizacja zamówienia)
  • AWT (Average Wait Time) - średni czas oczekiwania przez klienta na odebranie rozmowy przez konsultanta, liczony od momentu nawiązania połączenia z infolinią
  • FTR (First Time Resolution) - liczba spraw załatwionych podczas pierwszego połączenia z konsultantem
  • Liczba zamówień przyjętych przez contact center

KPI Logistyka, Magazynowanie:

  • Rotacja towaru na magazynie
  • Średni czas od zaksięgowania płatności do wysyłki towaru z magazynu
  • Średni koszt wysyłki towaru
  • Wartość towaru w magazynie
  • Udział dostaw do klienta z przekroczeniem deklarowanego terminu

100 przykładów wskaźników KPI znajdziesz w naszym e-booku. Poniżej zmieszczamy spis treści:

  • Dlaczego warto mierzyć wskaźniki efektywności?
  • Dlaczego firmy potrzebują kluczowych wskaźników?
  • Od czego rozpocząć wyznaczanie wskaźników KPI?
  • Jakie są rodzaje wskaźników - KPI, KRI, PI, RI
  • Ile wskaźników KPI potrzebuje Twoja firma?
  • Model budowy wskaźników biznesowych
  • Przykłady wskaźników KPI w sprzedaży
  • Przykłady wskaźników KPI w marketingu
  • Przykłady wskaźników KPI w e-commerce
  • Przykłady wskaźników KPI w obsłudze klienta
  • Przykłady wskaźników KPI w contact center
  • Przykłady wskaźników KPI w logistyce
  • Przykłady wskaźników KPI magazynowaniu
  • Podsumowanie opracowania o KPI

KPI - Kluczowe Wskaźniki Efektywności pdf ebook