systemy motywacyjne

Systemy motywacyjne

Dwa światy – motywacja finansowa i poza finansowa   Z motywacją wiążą się różnego rodzaju mity i „prawdy”, które panują w polskich przedsiębiorstwa. Pierwszy mit mówi, że motywują tylko pieniądze, a drugi – że pieniądze w ogóle nie motywują.   Pierwszy mit jest bardzo rozpowszechniony wśród wielu menedżerów, którzy uważają, że dobrze skonstruowany system wynagrodzeń skutecznie zachęci do wytężonej pracy. Takie podejście jest charakterystyczne zwłaszcza dla firm zajmujących się sprzedażą. „Marchewka” w postaci premii za realizację i przekroczenie planów jest najważniejszym narzędziem motywacyjnym dla handlowców. Jeśli ci nie osiągają postawionych celów, to oczywiście czeka na nich kolejny element systemu motywacyjnego, czyli przysłowiowy „kij”.   Drugi mit jest z kolei rozpowszechniony w niektórych działach zarządzania zasobami ludzkim oraz wśród wielu trenerów biznesu. Ich poglądy na temat motywowania mają często idealistyczne podłoże. Umniejszając rolę pieniędzy, zwolennicy drugiego mitu odwołują się do dojrzałości, wartości, samorealizacji i innych pozamaterialnych motywów. Oczywiście ludzi pobudzają do aktywności zarówno pieniądze, jak i czynniki niematerialne.   Najważniejsze pytanie brzmi jednak: Kiedy skuteczniejsze są pieniądze, a kiedy inne motywatory działają lepiej oraz jaka jest relacja między tymi dwoma rodzajami motywacji?   Na to i inne pytania odpowiadamy podczas warsztatu szkoleniowego z opracowywania systemów motywacyjnych. Warsztat ma na celu rozwój umiejętności motywacji pracowników z wykorzystaniem metod finansowych i pozafinansowych. Uczestnicy poznają czynniki wpływające na wzrost chęci do działania oraz dowiedzą się co obniża zaangażowanie pracowników. Nauczą się budować systemy motywacyjne dopasowane do specyfiki przedsiębiorstwa i poznają metody motywowania pracowników.   Cele szkolenia:  
  • Rozróżnienie wpływu czynników finansowych i pozafinansowych na motywacje
  • Poznanie elementów motywujących, które cenią polscy pracownicy
  • Wzbudzenie refleksji nad pozafinansową motywacją i jej wpływem na pracowników
  • Zdobycie umiejętności budowania finansowych systemów motywacyjnych
  • Poznanie demotywatorów i metod zapobiegania spadku zaangażowania
  • Rozwój komunikacyjnych umiejętności motywacyjnych
  Korzyści dla uczestnika z udziału w szkoleniu. Po szkoleniu uczestnik będzie lepiej potrafił:  
  • Dopasowywać metody motywacyjne do profilu działalności firmy
  • Znajdować czynniki motywujące swoich pracowników
  • Budować motywację wewnętrzną pracowników
  • Unikać demotywacji pracowników
  • Wykorzystywać komunikacyjne metody motywujące
  • Utrzymywać zaangażowanie pracowników
  Program warsztatów  
  • Motywacja finansowa i pozafinansowa – fakty i mity; kiedy pieniądze są motywatorem, a kiedy nie; rola pieniędzy w motywacji; księgowanie umysłowe i teoria perspektywy; zasady umysłowego podziału budżetu, rozdzielania zysków, łączenia strat, integracji start z zyskami; zagrożenia motywacji finansowej i pozafinansowej
  • Kompas motywacji – co motywuje polskich pracowników, czynniki demotywujące, raport wynagrodzeń w Polsce
  • Budowanie motywacji wewnętrznej; teoria autodeterminacji Deciego i Ryana; koła zamachowe automotywacji (autonomia, kompetencja, więź, sens pracy); czynniki motywujące i higieniczne Herzberga
  • Motywacyjne systemy wynagrodzeń – system prowizyjny, stałe wynagrodzenie, systemy mieszane, wynagrodzenie jakościowe; praktyka i preferencje ekonomiczne
  • Motywujące kompetencje komunikacyjne – komunikaty aktywne, pasywne, destruktywne i konstruktywne, informacja zwrotna, pokazanie efektów pracy
  • Zaawansowane metody angażowania partycypacja w pracy; metoda 6 kroków Pantalona; zmiana przekonań