Niniejszy warsztat składa się z rozbudowanych modułów. Istnieje możliwość modyfikacji programu i dostosowania modułów do potrzeb organizacji.
Cel: Rozwój umiejętności zarządczych poprzez doskonalenie wykorzystania nowoczesnych technik menedżerskich w zakresie:
- Wyznaczania i przekazywania celów
- Tworzenia struktur/wykorzystania zasobów kadrowych
- Dobierania odpowiednich stylów zarządczych
- Delegowania zadań
- Monitorowania wyników
- Motywowania
- Kontroli jakości pracy
Po tym szkoleniu będziesz lepiej:
- Tworzyć i przekazywać swoją wizję zespołu
- Rozpoznawać i wykorzystywać potencjał członków zespołu
- Tworzyć skuteczne struktury zespołów zadaniowych
- Angażować pracowników w cele indywidualne i zespołowe
- Dobierać odpowiedni styl przywódczy do możliwości i wymagań sytuacji
- Delegować i egzekwować zadania
- Motywować i stymulować rozwój podwładnych
Opis tematyczny szkolenia (główne zagadnienia):
Ja jako menedżer:
- Jestem przywódcą / jestem menedżerem – synergia ról.
- Atrybuty nowoczesnego przywództwa.
- Role i funkcje menedżerskie.
- Modele zarządzania zespołem.
- Modelowanie zaufania.
- Dylemat menedżerski: orientacja na ludzi czy na zadania…
- Rozwój i automotywacja lidera
Efektywność menedżerska:
- Poczucie siły sprawczej: poszerzanie kręgu wpływu w zespole i organizacji.
- Wybór i konstruowanie celów.
- Sztuka planowania – wykorzystanie zasobów.
- Organizowanie pracy zespołu – zarzadzanie efektywnością.
- Podejmowanie decyzji menedżerskich i ich komunikowanie.
Praca z potencjałem efektywnych zespołów:
- Moja wizja zespołu – jak ją skonstruować i wdrożyć?
- Cechy efektywnych zespołów i ich kreowanie.
- Dysfunkcje pracy zespołowej.
- Klimat współpracy.
- Rozpoznanie i wykorzystanie potencjału pracowników.
- Zarządzanie rolami w zespole.
- Budowanie struktury odpowiedzialności.
- Przesunięcia zasobów – zmiany w zespołach.
Style zarządzania:
- Typy osobowości menedżerów – psychologiczne uwarunkowania sposobu zarządzania.
- Inteligencja emocjonalna menedżera.
- Krótko i długofalowe konsekwencje wyboru stylu kierowania ludźmi.
- Style przywódcze: od autorytaryzmu po demokratyzm przywódczy – zalety i wady.
Zarządzanie sytuacyjne.
- Dostosowywanie sposobu zarządzania do poziomu dojrzałości pracowników mierzonego stopniem rozwoju kompetencji i zaangażowanie. Styl nakazowy, pouczający, wspierający i delegujący.
- Problem z elastycznością: zarządzanie „różnorodnością”.
Delegowanie zadań:
- Co i jak delegować?
- Świadome delegowanie jako realizacja planów rozwojowych pracowników.
- Błędy w delegowaniu zadań.
- Udzielanie wsparcia.
- Egzekwowanie wyników.
Feedback i prowadzenie trudnych rozmów
- Funkcje monitorowania: stabilizacja, korekta, rozwój.
- Komunikacja ukierunkowana na „problem” a nie na „osobę”.
- Wspierające techniki udzielania/przyjmowania informacji zwrotnej.
- Asertywność menedżera.
- Elementy rozmowy coachingowej w procesie monitorowania pracy.
Motywowanie pracowników
- Motywacja zewnętrzna i wewnętrzna.
- Gdzie działa „marchewka”, dlaczego nie działa „kij”.
- Motywacyjne systemy operacyjne: motywacja 2.0 i 3.0.
- Psychologiczne filary motywacji: poczucie sensu, wykonalność zadania, powierzenie odpowiedzialności, rozumienie oczekiwań i poczucie sprawiedliwości.
- Praktyka motywacji: odkrywanie szans na motywowanie, osobiste patenty motywacyjne.
Kryzys w zespole:
- Załamanie współpracy – źródła i działania naprawcze.
- Style zachowań menedżerów w zarządzaniu konfliktem i ich efekty.
Podstawy negocjacji biznesowych
- Przebieg procesu negocjacyjnego
- Określenie możliwych wyników negocjacji
- Ustalenie BATNA, WATNA, ZOPA
Techniki negocjacyjne
- „To nie takie proste”
- „Dobry i zły policjant”
- Niska piłka
- Salami
- Presja czasu
- Impas
Analiza swojego stylu negocjacyjnego:
- Poznanie swojego stylu negocjacyjnego
- Dopasowanie stylu do rodzaju prowadzonych negocjacji
Metoda prowadzenia zajęć
- Analizy przypadków, ćwiczenia aktywizujące, mini wykład, gry negocjacyjne
Analiza biznesowa i podejmowanie decyzji
Cel szkolenia: Doskonalenie umiejętności w zakresie analizowania informacji w celu ich oceny, selekcji, wyciągania wniosków oraz podejmowania decyzji.
- Po szkoleniu będzie lepiej:
- wybierać i integrować niezbędne informacje w celu dogłębnego zrozumienia problemu;
- analitycznie przyswajać informacje – interpretować informacje słowne, liczbowe, statystyczne;
- rozpoznawać typowe błędy percepcyjne prowadzące do złych decyzji;
- rozpoznawać relacje i powiązania pomiędzy składowymi problemu czy sytuacji
z wykorzystaniem teorii gier; - wykorzystywać przeanalizowane informacje do podjęcia trafnych decyzji indywidualnych i menedżerskich.
Opis tematyczny szkolenia (główne zagadnienia):
Wprowadzenie:
- Paradoksy decyzyjne – dlaczego popełniamy błędy w prostej ocenie szansy?
Fizjologia – jak mózg analizuje dane:
- współpraca i role półkul mózgowych;
- podzielność uwagi, co można a czego nie można robić jednocześnie;
- myślenie lateralne i sekwencyjne i ich zastosowania do rozwiązywania problemów.
Psychologiczne uwarunkowanie podejmowania decyzji (Festinger, Kahneman, Thaler):
- dwa systemy myślenia: intuicyjny i refleksyjny oraz ich konsekwencje w podejmowaniu decyzji;
- decyzje podejmowane w warunkach ryzyka – odmienne strategie wobec zysków i strat;
- księgowanie umysłowe czyli jak przedstawiać innym dane liczbowe;
- jak ochrona własnego ego doprowadza nas do zguby – fatalne skutki redukcji dysonansu poznawczego.
Wpływ mechanizmów percepcji na błędne postrzeganie i interpretowanie danych:
- heurystyki reprezentatywności i dostępności oraz wynikające z nich błędy;
- pułapki zakotwiczenia i przywiązanie do status quo, przykłady a biznesu;
- jak pułapki kosztów utopionych i dowodów potwierdzające własną tezę wpływają na nasze życie;
- pułapki definicji problemu i jak ich unikać;
- pułapki oceniania i prognozowania oraz ich nieraz przykre konsekwencje.
Analizowanie informacji o charakterze statystycznym:
- ryzyko a niepewność, wpływ sposobu przedstawienia ryzyka na decyzje;
- błędne wyobrażenia na temat losowości i dlaczego gramy w toto lotka;
- reprezentatywność danych statystycznych, szacowanie wielkości próby statystycznej;
- statystyka Bayesowska i przykłady jej wykorzystania do oceny wagi testów (np. medycznych);
- czy bociany przynoszą dzieci? Błędne interpretowanie korelacji jako zależności przyczynowo-skutkowej;
- zjawisko powrotu do średniej i jego konsekwencje w nauczaniu.
Racjonalna nieświadomość:
- Postrzeganie podprogowe, prepercepcja, kiedy nieświadomość odznacza się większą wydajnością percepcyjną niż świadomy umysł?
- Intuicyjne a racjonalne podejście do rozwiązywanie zadań.
Dedukcja, rozpoznawanie relacji i powiązań pomiędzy składowymi problemu:
- Korelacje a związki przyczynowo-skutkowe;
- praktyczne metody analizy informacji: po nitce do kłębka, weryfikacja hipotez;
- wybór priorytetów a efektywność działania – gra symulacyjna.
Metody teorii gier w analizie informacji:
- schematy decyzyjne w teorii gier (potrójny pojedynek, metoda draftu w koszykówce, cykor, jastrzębie i gołębie, walka płci) i ich występowanie w życiu społecznym;
- dylemat więźnia, jego zastosowania oraz cechy optymalnych strategii radzenia sobie w sytuacji dylematu;
- zastosowania algorytmów dopasowania, np. stabilnego małżeństwa, do przydziału uczniów do szkół, dopasowania dawców i biorców organów do przeszczepów.
Analiza szerokości myślenia i techniki wspierania kreatywności:
- piramida skojarzeń przykład poszukiwania kreatywnych rozwiązań;
- sposoby rozwijania w sobie myślenia lateralnego;
- burza mózgów i sposoby jej wykorzystania.
Podejmowanie decyzji w zarządzaniu:
- style podejmowania decyzji menedżerskich;
- model Vrooma-Yettona-Jago czyli jak uzależnić styl od problemu i sytuacji grupy;
- heurystyki decyzyjne.
Metoda prowadzenia zajęć. Kolejne tematy są wprowadzane według schematu:
- zadanie dla uczestników lub gra rywalizacyjna;
- podsumowanie wyników i/lub wyłonienie zwycięzców;
- analiza powstałych problemów;
- wyciągnięcie wniosków praktycznych na temat analizy informacji i podejmowania decyzji.
Zadania i pytania jest oparte na paradoksach decyzyjnych, w trakcie szkolenia uczestnicy wielokrotnie przekonują się jak błędne mogą być intuicje dotyczące omawianych zagadnień.