Strategie cenowe
Jak prawidłowo ustalać ceny? Kiedy dawać rabaty? Jak utrzymywać wysoki poziom cen? Te zagadnienia zapewne towarzyszą każdemu przedsiebiorcy i menadżerowi, który musi podjąć decyzję odnośnie poziomu cen oferowanych produktów czy usług. Jednocześnie konkurowanie ceną, tak powszechne na krajowym rynku, to chyba jadna z bardziej zgubnych handlowo praktyk. Zapraszamy na szkolenie podczas którego dowiesz się jak cena wpływa na decyzje klientów, jak poprawnie prezentować cenę i jak utrzymywać jej wysoki poziom.
Program szkolenia:
- Wpływ decyzji cenowych na rynek – jak zmiany cen mogą wpływać na decyzje klientów i firm
- Teoria perspektywy jako kierunkowskaz dotyczący działań cenowych
- Jak sposób prezentacji cen wpływa na perspektywę odbioru
- Księgowania umysłowe
- Jak skutecznie utrzymywać wysoką cenę i jednocześnie dawać rabaty?
- Czy dodatkowe i darmowe usługi są skutecznym sposobem przyciągania klientów?
- Jak informować o podwyżkach cen
- Co rekompensuje wydatki finansowe?
- Strategie cenowe
- Mediana cenowa
- Bezużyteczna cena
- Efekt posiadania
- Efekt zakotwiczenia
- Dokładność ceny
- Kluczowe czynniki sukcesu niskich cen – kiedy niska cena ma sens?
- Kluczowe czynniki sukcesu cen premium – kiedy wysokie pozycjonowanie ma sens?
Czy istnieje idealna strategia cenowa?
Receptura na skuteczną politykę cenową przypomina przepis na egzotyczny koktajl. Wśród składników znajdziemy:
- psychologię
- ekonomię
- strategię
- narzędzia i bodźce
Zwykle są one doprawione szczyptą matematyki, która nadaje odrobinę goryczy. To sprawia, że właściciele firm i menedżerowie wolą rozcieńczyć miksturę instynktownymi przeczuciami i ogólnymi zasadami lub zrezygnować ze składników, które im nie smakują. Chociaż dzięki temu napój robi się słodszy, traci moc wywierania wpływu na klienta czy firmę.
Ceny są wszechobecne. Płacimy je lub naliczamy wielokrotnie w ciągu dnia, narzekamy na nie albo w ogóle o nich nie myślimy. Menedżerowie rozumiejący dynamikę funkcjonowania cen mogą przekuć tę wiedzę w wyższe zyski i silną przewagę konkurencyjną.
Trudność polega na tym, że reguły „gry cenowej” stają się coraz bardziej skomplikowane. Duże natężenie konkurencji, rynek e-handlu oraz postępująca globalizacja powodują ogromne, destabilizujące zmiany w sposobie postrzegania wartości i cen przez klientów oraz w metodach ustalania cen przez sprzedawców realizujących proces sprzedaży. Menedżerowie muszą zachować czujność i nieustannie uzupełniać wiedzę.
10 strategii cenowych
- Oparcie na cenach konkurencji
- Oparcie na kosztach
- Oparcie na popycie
- Oparcie na percepcji wartości klienta
- Mediana cenowa
- Bezużyteczna cena
- Dokładność ceny
- Efekt zakotwiczenia
- Efekt posiadania
- Efekt niedoboru