1. Efektywne przywództwo
2. Intuicja i analiza informacji w podejmowaniu decyzji
W pierwszej części szkolenia będziesz mieć możliwość:
- Ćwiczenia skutecznych technik komunikacji menadżerskiej
- Diagnozowania podstawowych dysfunkcji pracy zespołowej oraz narzędzi ich eliminowania
- Poznania nowoczesnych stylów przywódczych w powiązaniu z inteligencją emocjonalną
- Refleksji nad zasadniczymi elementami efektywności menadżerskiej i autoanalizy własnych predyspozycji przywódczych
W drugiej części szkolenia nauczysz się lepiej:
- Wybierać i integrować niezbędne informacje w celu dogłębnego zrozumienia problemu
- Analitycznie przyswajać informacje – interpretować informacje słowne, liczbowe, statystyczne
- Rozpoznawać typowe błędy percepcyjne prowadzące do złych decyzji
- Wykorzystywać przeanalizowane informacje do podejmowania trafnych decyzji
Program:
Moduł 1
Przywódcy i menedżerowie
- Ukazanie dwóch ról, „osobowości” menedżera i lidera: podejście do celów i koncepcje działania
- Jak rodzą się przywódcy, przegląd koncepcji przywództwa
„Sekrety skutecznych liderów”: misyjny zapał czy MBA, a może… coś jeszcze?
- Nowoczesne wartości przywódcze
- Pewność siebie i charyzma
- Ukazanie wpływu postaw i osobistych nastawień lidera na pracę zespołu i styl przywódczy
- Przywództwo „piątego stopnia”
Cztery typy dyskursu organizacyjnego i odpowiadające im modele przywództwa.
- Przegląd czterech modeli przywództwa biznesowego: Kontroler, Terapeuta, Mesjasz i Eko-lider
Podstawowe dysfunkcje pracy zespołowej
- Brak zaufania
- Obawa przed konfliktem
- Brak zaangażowania
- Unikanie odpowiedzialności
- Brak dbałości o wyniki
- Rola lidera w usuwaniu dysfunkcji
- Narzędzia pracy z każdą dysfunkcją
„Dźwignie przywództwa” – patenty oddziaływania na ludzi – instrumenty inspiracji.
- Zasada 4 E wg J. Welcha
- Przegląd reguł oddziaływania społecznego w repertuarze przywódcy
Motywująca komunikacja z podwładnymi
- Skuteczne style komunikacji menedżerskiej: sformułowania dyrektywne i niedyrektywne
- Komunikaty typu „Ja” i typu „Ty”
- Motywująca informacja zwrotna
Moduł 2
Wprowadzenie:
- Paradoks Monty Halla i dlaczego popełniamy błędy w prostej ocenie szansy?
Fizjologia – jak mózg analizuje dane:
- Myślenie lateralne i sekwencyjne i ich zastosowania do rozwiązywania problemów
Psychologiczne uwarunkowanie podejmowania decyzji (teoria perspektywy):
- Dwa systemy myślenia: intuicyjny i refleksyjny oraz ich konsekwencje w podejmowaniu decyzji
- Decyzji podejmowanych w warunkach ryzyka i jak unikać błędów
- Księgowanie umysłowe czyli jak przedstawiać innym dane liczbowe
Wpływ mechanizmów percepcji na błędne postrzeganie i interpretowanie danych:
- Heurystyki reprezentatywności i dostępności oraz wynikające z nich błędy
- Pułapki zakotwiczenia i przywiązanie do status quo, przykłady z biznesu
- Jak pułapki kosztów utopionych i dowodów potwierdzające własną tezę wpływają na nasze życie
Analizowanie informacji o charakterze statystycznym:
- Błędne wyobrażenia na temat losowości i dlaczego gramy w toto lotka
- Statystyka Bayesowska i przykłady jej wykorzystania do oceny wagi testów (np. medycznych)
Metoda prowadzenia zajęć. Kolejne tematy są wprowadzane według schematu:
- Zadanie dla uczestników lub gra rywalizacyjna
- Podsumowanie wyników i/lub wyłonienie zwycięzców
- Analiza powstałych problemów
- Wyciągnięcie wniosków praktycznych na temat analizy informacji i podejmowania decyzji.
Zadania i pytania są oparte na paradoksach decyzyjnych, w trakcie szkolenia uczestnicy wielokrotnie przekonują się jak błędne mogą być intuicje dotyczące omawianych zagadnień.